Szörf szerelés

Ma voltam Bondi-on szörfözni (Bindi, Bandi, Bondi - bocs), ami itt talán a leghíresebb beach. Ma nem volt méltó a nevére, mert ilyen szar hullámokat én még nem láttam azelőtt. Na mindegy, azért Zolival, a magyar sráccal próbálkoztunk egy ideig, több-kevesebb sikerrel (neki több, mert ő hat éve itt van - nekem meg nyilván kevesebb :)
Ha másra nem is, de arra jó volt a mai nap, hogy kiderüljön, a fúrás-faragás sikeres volt, nem tört ketté a lábam alatt A Cár :) - ezt mondjuk azért a holnapi Maroubra még cáfolhatja...
Na mindegy is, a sikeren felbuzdulva gondoltam megosztom a szörfösökkel a tapasztalataimat arról, hogy kb. mire lehet számítani egy sérülés kijavításakor egy átlagos poliuretán-üvegszál deszkánál (ugye, Bindi :). Egyelőre csak a "hogyan javítsuk ki jó minőségben a deszkát" kurzus készült el, a "hogyan javítsunk jól, és szépen, nem úgy mint egy óvodás rajza" tréninget még el kell végeznem, úgy tűnik. Na lássuk! (Aki nem akar szörföt szerelni, az most tényleg kapcsoljon el, mert belehal az unalomba!)

Az elején csak egy kis ütődés (ding) kijavításába fogtam bele, hogy ne tegyem tönkre a deszkát ha valami balul üt ki. Majd nekiestem a nagyobb sérüléseknek is, ezek már nehezebben is mentek (főleg a deszka órrán levő oldalsó törés)

0. A kellékek:
- műgyanta (én UV-set használtam, de lehet katalizátorosat is venni, ki melyiket szereti jobban. Nekem ez bejött, csak kell hozzá napsütés),
- üvegszál szövet,
- q-cell (magyarul nem tudom mi, ezzel lehet majd a nagyobb lyukakat feltölteni),
- ragasztószalag maszkolásra,
- ecset,
- szike,
- olló (a lakásban található legélesebb, és legnagyobb olló célszerű, nekem ez volt: ),
- csiszolópapír,
- edények keveréshez,
- pálcikák keveréshez,
- papír (vagy műanyag, vagy fém) lap, amivel le lehet húzni a felesleget a deszkáról,
- kesztyű,
- aceton a kéz és eszközök lemosásához (ha nincs, akkor szép színes lesz a kezed a kis újságpapírfecniktől, amik beborítják az egészet a sok gyantával szarozás után - tapasztalat ;),
- kenyérpirító (azzal lehet reggelire kenyeret pirítani, hogy ne legyünk éhesek szerelés közben)

Nyilván ezekből nekem egy csomó nem volt meg, csak amit a képen láttok, dehát szegény ember vízzel főz...

1. Essünk neki szikével. Nem könnyű az első vágás, de utána hamar belejön az ember :) Magyarul körbe kell vágni a sérülést, eltávolítani minden olyan üvegszálat, ami eltávolodott a belső habtól. Figyeljük a BÁMULATOS operatőri munkát, ez bizony bródkászt minőség!!


Itt egy kép egy későbbi, advanced vágásró:
2. Csiszoljuk le a vágást, majd a sérülést is, kb 10 centire minden irányban. (A gyanta ugyanis nem tapad meg a deszkán egyáltalán, hacsak nincs megcsiszolva előtte). Kb. 40-60-80-as, azaz durva csiszolópapírt szoktak erre ajánlani.

3. Sötétítsünk, ha UV-re keményedő a műgyanta
4. Ha nagy a sérülés, keverjünk q-cellt és gyantát össze - a kívánt sűrűségben, és azzal töltsük fel a lukat (ha a deszka szélén van, ami gyakran megesik, keverjünk masszívabb anyagot, hogy ne folyjon el) A lyukat nem kell teljesen feltölteni, maradjon néhány mm, hogy az első üvegszál réteg még alatta legyen a deszka felszínének.
Q-Cell:
A kép tetején látszik, hogy nincs teljesen egy szintben a q-cell és a felszín:
5. Rakjuk rá az üvegszálat, öntsük nyakon gyantával, majd jól egyengessük el a témát úgy, hogy ne maradjon sehol levegő a rendszerben. Ezek után jöhet mégegy réteg üvegszál, ez már nagyobb, bőven túllóghat a sérülés terjedelmén, majd megint gyanta, egyengetés. Jöhet még egy harmadik réteg is, de én azt nem raktam. Na mindezt szépen el kell simizni, hogy ne legyen göröngyös, mint A Cár.
A nyakonöntésről nincs kép, akkor már mindenem ragadt, pedig nagyon jól néz ám ki!
Még több üvegszál:
6. És már ki is lehet rakni napozni (ha katalizátoros, akkor magától elkezd kötni, úgyhogy azzal iparkodni kell, nehogy menet közben hozzákösse a deszkát a kezünkhöz). A napon megköt amúgy 10-15 perc alatt.

7. Nekem az első száradáskor még nagyon látszott az üvegszál mintázata, úgyhogy száradás után szépen ecsettel lekentem az egészet mégegyszer gyantával, és akkor szép síma lett.

8. Ha már kókemény a cucc, akkor jöhetnek a csiszolópapírok szépen sorban egyre finomabbak. Én ezeket nem vittem túlzásba, azért is néz ki úgy A Cár, ahogy :)

9. Voila!



Amúgy aki tényleg szerelni akar, az nézzen meg legalább 20 videót a tecsőn vagy akárhol, mert ebből nyilván nem lehetett érteni lógingagungát se!
Kis segítség:
Első link
Második link

Az összes többi fotó nagyobb felbontásban itt.
Na csumpi!

Bónusz kép azoknak, akik nem akarnak szörföt szerelni, mégis végig bírták olvasni:
Ezt sütöttem ma, és meg is ettem halrudacskákkal, nagyon finom volt, köszi! :))

13 megjegyzés:

  1. Nagggyon ügyi vagy, a közepénék kicsit szekptikus voltam... de a végén meg vagyok elégedve az outcome-mal. Sztem tök jó lett, az orra is!!!! Még egy bónusz kérdés: mennyibe krült az összes cucc amivel megjavítottad a 10 E HUF-os deszkádat...??? :D

    VálaszTörlés
  2. :) Kb. 5 rongy volt. Amúgy ilyen deszka nem terem minden fán! Cári sarj! :)
    De örülök, hogy hatásos volt a tegnapi "teaser" kép a szétvágott deszkáról. Nem te vagy az első, aki mondta, hogy aggodalommal gondolt a deszkára amikor azt látta! :D

    VálaszTörlés
  3. Miki a nagyon ügyi srác.
    De tényleg uncsi vót, nyilván ezért nem is olvastam végig. :)

    VálaszTörlés
  4. Állítólag brutál köd van és 30 fok:
    http://galeria.index.hu/hetkepei/2007/05/11/19_het/?current_image_num=14&image_size=m

    VálaszTörlés
  5. Itt is: http://www.rtlhirek.hu/cikk/282356

    VálaszTörlés
  6. Hmmm. Én ilyen korán még nem kelek fel, úgyhogy mi nem is tudtunk róla :) Süt a nap, 100 fok van, most kivételesen este is!

    VálaszTörlés
  7. Nagyon ügyes, rémlik nekem ez a műanyag kompozit téma valahonnan...

    VálaszTörlés
  8. Szakmai kérdés: Ha kipótolod a PUR részt (ami ugyebár Hungarocell, de ezt ők biztos nem tudják) q-cell-el és gyantával, akkor az egész deszka tömegeloszlása nem borul fel? Laikusként azt érzem, hogy egy hullámon az egyensúly fontos lehet.

    VálaszTörlés
  9. Jó kérdés! :) Én is gondolkodtam rajta, de arra jutottam annyira nem befolyásolja a jellemzőket, tekintve hogy én kb. 80 kilóval állok rajta, úgyhogy döntően az határozza meg a súlyeloszlást, hogy én hol állok. De látom figyelsz! ;)

    VálaszTörlés
  10. Számítottam frappáns válaszodra, melyben az az álnok hazugság búvik meg, hogy te eredendően a deszkán állsz (born to..)

    VálaszTörlés
  11. érdekes, hogy a kenyérpirítót megemlíted, mint nélkülözhetetlen hozzávaló a piritós kenyérhez, de lenne egy keresztkérdésem: mi a helyzet a kenyérrel? Valóban igaz, hogy az nem kell hozzá Ausztáliában? Mert olvastam valahol, hog yott csak bekapcsolod a kenyérpirítót, és dől belőle a pirítós kenyér, de kissé szkeptikusan nem nagyon hittem... de ha te is megerősíted :).
    Azt is írták, hogy ezért kell nagyon figyelni, nehogy bekapcsolva hagyj egy kenyérpirítót Ausztáliában, mert eláraszthatja a kontinenst a pirítós... és azt a kenguruk nem szeretnék.

    Amúgy szép munka a Cár, have fun!
    Joc

    VálaszTörlés